Přejít k hlavnímu obsahu
Komerční banka rozšiřuje flotilu aut do zásuvky, od roku 2026 už chce jezdit jen na elektřinu
Přes dvě stě elektromobilů a stejně tolik vlastních dobíjecích stanic utvoří letos základ čistší mobility v přední tuzemské finanční instituci.
KB charger

Třetí největší banka v Česku rozjela elektromobilitu ve velkém. Během loňského roku pořídila 131 aut Enyaq IV, nyní jich objednává dalších 80. Vozidla čistě na baterie tak zanedlouho budou tvořit zhruba 40 procent jejího fleetu, který zahrnuje přes 500 služebních vozů. „Náš plán je mít do roku 2026 pouze elektroauta,“ říká manažer Zaměstnaneckých služeb v KB Tomáš Talaš.

Zkušenosti s dosavadním provozem mohutné elektrické flotily jsou podle něj zatím převážně pozitivní a zaměstnanci o ně mají zájem i přesto, že se někdy potýkají s horší dostupností dobíjecích stanic. „Evidujeme také 420 soukromých výpůjček s téměř 90 tisíci najetých kilometrů,“ podotýká Talaš s tím, že lidé po autě do zásuvky sáhnou i mimo služební cesty.

Zúžené hrdlo dopravy na baterky

Pokud banka naráží v elektromobilitě na nějaké omezení, je to již zmíněné dobíjení. Sama neponechala nic náhodě a vedle nákupů elektrických vozidel se pustila i do budování vlastní dobíjecí infrastruktury tam, kde jsou její pobočky či kanceláře. „V současné době máme 210 dobíjecích stanic a plánujeme budování dalších. Nicméně v některých lokalitách narážíme na limity a hledáme v okolí naší pobočky místo, kde bychom mohli dobíjecí stanici zřídit nebo si ji pronajmout,“ říká Talaš. V regionech totiž podle něj banku občas omezuje neochota pronajímatelů nemovitostí dobíječku vybudovat nebo jsou úzkým místem rozvodné kapacity objektu. Cílem každopádně je, aby každé auto mělo k dispozici dobíjecí bod v místě pracoviště.

Problém s nedostatečnou rezervou v příkonu budovy či areálu není neobvyklý. Dobíjecí infrastruktura pro větší počet vozidel představuje v energetické bilanci často velmi významnou položku, kterou stávající síť při plném nasazení vícero dobíječek neutáhne. Komerční banka vzhledem ke svým potřebám zvolila řešení, kdy se auta nabíjejí buď přes noc nebo během dne, když je uživatel v práci. Na to stačí pomalejší střídavé AC stanice dobíjející jedno vozidlo výkonem 11 kilowatt. Například na pobočce KB v pražských Stodůlkách jsou ale takových stanic desítky, a pokud by naplno začaly dobíjet všechny najednou, jde už o stovky kilowatt. Banka navíc bude nově instalovat jak ve Stodůlkách, tak na pobočce na Václavském náměstí vždy jednu rychlonabíjecí stanici o výkonu 100 kilowatt. To bývá v praxi občas kapacita celé přípojky objektu nebo její velmi podstatná část.

Užitečná chytrost

 „Ideální odpovědí je takzvaný dynamic load management. Chytrý řídící systém hlídá volnou kapacitu v síti objektu a podle ní zvyšuje či snižuje výkon stanic, aby předešel přetížení sítě nebo překročení čtvrthodinového maxima, které má odběratel sjednáno s energetickou společností,“ říká Ivo Hykyš ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel. Řídící systém zároveň umožňuje dobíjení efektivně plánovat a využívat právě těch časových period, kdy je volná kapacita energie v budově největší. Vedle toho může sledovat spotřebu jednotlivých vozidel, náklady na jejich cesty a zajistí i jejich případné rozúčtování.

Vlastní dobíjení je každopádně nejlepší cestou, jak maximalizovat úspory plynoucí z provozu elektromobilů. Ty pak tím rychleji vyrovnají vyšší náklady na pořízení bateriového vozu oproti variantě na fosilní paliva. „Naším cílem je, aby dobíjení probíhalo z 80 procent v budovách KB nebo doma u zaměstnanců. Proto máme i systém umožňující domácí dobíjení, kdy na základě vyúčtování zaměstnancům náklady proplácíme,“ říká Tomáš Talaš.

Pro Komerční banku nicméně zatím není jednoduché ekonomickou efektivitu elektrického fleetu vyhodnotit. Zatímco dříve byla jádrem vozového parku Škoda Rapid v ceně okolo 300 tisíc korun, Enyaq se pohybuje kolem jednoho milionu. Jde ale také o auto zcela jiné kategorie. „Pokud ovšem porovnáme provoz, pak jsou samozřejmě elektromobily levnější a jednoduší na údržbu,“ podotýká Talaš.
 

Datum vytvoření: 21/02/2023

linkedin

Komentáře komentáře
V globální ekonomice narůstá protekcionismus. Jak razantně zareaguje Evropa? Nová cla ovlivní asi jen 4 % celkových čínských dovozů do Ameriky, proto není tř... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Přirozená reálná dlouhodobá úroková míra směřuje na sever Jen pro představu - např. forwardově počítaná reálná úroková míra „pět let za pě... Jan Čermák, analytik ČSOB
Profile picture for user Jan Čermák
Dubnové ceny výrobců zklidnily obavy ze zrychlení inflace Ceny služeb také meziměsíčně mírně rostly, stejně jako v minulém měsíci byl však... Jakub Seidler, hlavní ekonom ČBA
Profile picture for user seidler