Přejít k hlavnímu obsahu
Dovednosti a kompetence, bez nichž se úspěšný CEO neobejde
Podle statistik americké vládní agentury Bureau of Labor Statistics má mezi lety 2016 a 2026 vzrůst počet CEO zhruba o 8 %. Jak být na tomto postu úspěšný? Jsou potřeba zkušenosti, ale také řada dovedností a kompetencí. Odhodlaný, empatický, houževnatý, pozitivně smýšlející – to jsou jen některé z adjektiv popisujících dobrého a úspěšného CEO. Pomohou mu zdolávat obtíže, vytvářet pozitivní firemní kulturu, navazovat pevné vztahy i pochopit své zaměstnance a zákazníky, a tím budovat prosperující byznys.

Pozice CEO, nebo chcete-li výkonného ředitele, je pro mnoho ambiciózních lidí profesním snem. Někteří se k ní mohou dostat tak, že zkrátka založí vlastní firmu, jiní si k ní vyšlapou cestu delším či kratším kariérním růstem. „Dostat se po kariérním žebříčku k pozici CEO zabere průměrně 16 let, přičemž tři čtvrtiny výkonných ředitelů se na tuto pozici dostali interním postupem. Nábor zcela nového pracovníka na tento post nebývá obvyklý, nese s sebou totiž četná rizika,“ vysvětluje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Značnou roli pro dosažení pozice CEO jinak než založením vlastního byznysu hraje též vzdělání, výhodou v tomto ohledu bývá titul MBA, drtivá většina výkonných ředitelů nejúspěšnějších firem pak disponuje akademickým titulem. Zajímavé je, že vám při cestě za „židlí“ výkonného ředitele může dopomoci i statná tělesná konstrukce – podle jedné studie je totiž průměrná výška mužů v pozici CEO zhruba 183 centimetrů.

Dostat se na tuto vysněnou profesní metu je samozřejmě jedna věc, slavit v ní úspěch věc druhá. Každý CEO by se tak měl pokusit osvojit si a pěstovat v sobě určité dovednosti a kompetence, které mu pomohou být na svém postu úspěšný. Mnohé z nich jsou úzce spojeny s osobností člověka, a tak se může na první pohled zdát, že je nelze získat jinak, než že se s nimi člověk narodí. Predispozice vždy hrají velkou roli, to ovšem neznamená, že v sobě dovednosti tohoto druhu nedokážete probudit. O které dovednosti a kompetence byste tedy měli usilovat?

Vnitřní dovednosti

Tento typ kompetencí je s povahou člověka propojen velmi těsně, jsou však základem, na kterém pak může stavět každý CEO toužící po úspěchu. Za prvé je potřeba strategické myšlení, jež je klíčové pro budoucí směřování i vývoj celé firmy, ale i pro hledání řešení nejrůznějších problémů. Dále sem patří odhodlání a také vášeň pro to, co děláte. „Toto jsou řekněme motory úspěšných lídrů. Míra odhodlání něco dokázat – být lepší než konkurence, poskytnout zákazníkům ty nejlepší služby, vyvinout co nejbezpečnější produkt a tak dále – je často hybnou silou celého podnikání. Zároveň byste však měli svou práci dělat srdcem,“ říká Jiří Jemelka. Čtvrtou položkou z této skupiny kompetencí je pak pozitivní myšlení, díky němuž snadno ve své firmě vytvoříte atmosféru proaktivního přístupu a které vám též pomůže motivovat své zaměstnance.

Měkké dovednosti

Mezi měkké dovednosti se řadí kompetence v oblasti chování, někdy se jim říká též interpersonální dovednosti. I z tohoto typu by měl úspěšný CEO oplývat čtyřmi kompetencemi: umět inspirovat, umět naslouchat, mít chuť se učit a být empatický. „Co se týče umění inspirovat, není to samozřejmě jen o tom dokázat povzbudit své zaměstnance inspirativní řečí, ale i činy,“ dodává Jiří Jemelka. Při předávání inspirace se ovšem rovněž nezdráhejte nechat se inspirovat, k čemuž se váže i další zmíněná dovednost, tedy umění naslouchat. Naslouchání se ale rozhodně nerovná prostému poslouchání. Je třeba soustředit se na mluvčího i mluvené, přemýšlet o tom, co slyšíme, a také se aktivně ptát. S uměním naslouchat je spjata i třetí kompetence, chuť k učení. Dobrý lídr nesmí nikdy ustrnout, musí se učit a rozvíjet. Důležité je i to přistupovat k tomuto rozvoji s pokorou a nezdráhat se učit od svých podřízených. K těm by se měl úspěšný CEO umět chovat jako k lidem, nikoliv jen „firemním“ položkám, tedy se zmiňovanou empatií. Umět se vcítit do svých zaměstnanců, partnerů i klientů významně pomáhá pochopit jejich motivace a potřeby a vytvářet pevné vazby založené na důvěře.

A něco navíc, hlavně pak odvahu

Jako výkonný ředitel se pravděpodobně budete často potýkat s nedostatkem času, proto je potřeba, abyste si osvojili další důležitou kompetenci: dokázat se soustředit. A tím se nemyslí jen zvládnout „zabrat se“ do určité činnosti, ale i to umět zhodnotit, kam své soustředěné úsilí směřovat. Vzhledem k tomu, že během práce bude vaše pozornost často odváděna – nejrůznějšími telefonáty, náhlými poradami a podobně – bude třeba se aktivně rozhodovat, kam svou pozornost cílit a jak co nejefektivněji naložit se svým časem. Úspěšný CEO musí být v neposlední řadě také nebojácný a houževnatý. Nesejděte však se svou odvahou do arogance – není dobré bránit se diskuzi o problémech, při jejich řešení je ale třeba postupovat rozhodně a rázně. Houževnatost vám pak bude pomáhat zejména při řešení problémů. Neúspěchů se nebojte, očekávejte je a buďte připraveni postavit se jim čelem a s chladnou hlavou.

 

 

Datum vytvoření: 21/08/2018

Finweek

Komentáře komentáře
Inflace v eurozóně pod dvojkou, ECB má nabito na další snížení sazeb Oproti poslední prognóze byla nižší i jádrová inflace, která lehce zvolnila na 2... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
ČNB snižuje úrokové sazby o dalších 25 bazických bodů ČNB využila prostoru ke snížení sazeb, který vytvořila letos výrazně nižší infla... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
Vláda zvyšuje rozpočtový deficit kvůli povodním Je ale dost dobře možné, že dodatečné výdaje státního rozpočtu nakonec budou niž... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko