Téměř po roce účinnosti GDPR hrozí 4 z 10 firem pokuty kvůli neplnění požadavků

Na konci roku 2017 byla s legislativou Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) seznámena polovina společností a pouze jednotky procent splňovaly všechny povinnosti. Od té doby došlo k výraznému posunu, přesto je v úplném souladu pouze 60 % firem. Vyplývá to z průzkumu auditorské a poradenské společnosti BDO mezi různě velkými firmami z různých segmentů. Necelá třetina společností se momentálně zabývá řešením nejvíce prioritních dat a procesů zpracování. Více než 15 % podniků bude dle svých slov všechny náležitosti splňovat nejdříve v roce 2020, případně nedokáže časový rámec odhadnout. Výjimkou nejsou ani společnosti, které pro splnění této povinnosti neuskutečnily žádné kroky.

Při obdobném průzkumu na závěr roku 2017 polovina firem očekávala, že v době nabytí účinnosti bude na legislativu připravena. Téměř rok po tomto datu je v plném souladu pouze 6 z 10 oslovených společností, významná část má ke splnění všech požadavků stále daleko. Existují také podniky, jež nevnímají GDPR jako povinnost, kterou by se měly zabývat. „Výsledky průzkumu nám potvrdily poznání z praxe, že některé firmy zaujaly k legislativě lhostejný postoj. Není jich mnoho, řádově jednotky procent, jejich majitelům se však takový přístup může vymstít, protože jim hrozí sankce až v řádech milionů korun,“ říká Stanislav Klika z poradenské společnosti BDO a porovnává. „Půl roku před tím, než legislativa nabyla účinnost, byly 2/3 námi oslovených firem v počáteční fázi celého procesu, seznamovaly se s novým právním rámcem a vytvářely registry osobních údajů. Momentálně se většina nachází v závěrečných fázích, nicméně stále nejsou v souladu.“

Přibližně 40 % se nestresuje tím, že stále nejsou v souladu s GDPR

Takřka čtvrtina firem, které se zúčastnily průzkumu navazujícího na ten z konce roku 2017, očekává, že se nařízení plně přizpůsobí do konce letošního roku. „Ani přes hrozící postih nepatří soulad s GDPR u mnoha společností mezi priority. Již v minulém průzkumu 4 z 10 zástupců firem naznačili, že pro ně termín dosažení souladu není relevantní,“ připomíná Stanislav Klika. Necelých 40 % společností nesplňuje legislativu ani téměř rok po nabytí účinnosti. „Přibližně každý šestý podnik v rámci průzkumu uvedl, že nedokáže odhadnout, kdy bude splňovat všechny povinnosti, nebo že to bude nejdříve v roce 2020,“ uzavírá Stanislav Klika.

S GDPR to nekončí, přichází ePrivacy

V Evropském parlamentu se již nějaký čas projednává legislativa o respektování soukromí a ochraně osobních údajů v elektronických komunikacích známá jako ePrivacy. Podle odborníků ze společnosti BDO je pravděpodobné, že na firmy využívající  data uživatelů v digitální reklamě bude mít nařízení větší dopad než zavedení GDPR. Konečná podoba nové legislativy je stále v procesu příprav a doposud není jasné, jaká opatření budou muset subjekty využívající data o uživatelích přijmout. V krajním případě může být ohrožené podnikání menších firem závislých na příjmu z cílené digitální reklamy.

 

Datum vytvoření: Pondělí, 18. Březen 2019

ECB chce trhy v září překvapit, spadnou španělské výnosy pod nulu?

Recese je výraz skloňovaný doslova na každém kroku. Po slabých číslech z Německa a z Číny zažily...

Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance

Česká ekonomika si (zatím) udržela tempo

První odhad růstu české ekonomiky za druhé čtvrtletí naznačuje, že si tuzemské hospodářství...

Petr Dufek
Makroekonom
ČSOB

Italská koaliční krize a německé HDP rozhodnou o náladě v Evropě

Jako by nejistoty na trzích nebylo málo, a tak ke konci týdne přišel nový zásah z Itálie. Liga...

Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance