Začátek roku bývá však tradičně pozitivní a současný přebytek se řadí v posledních letech k těm nižším. Na příjmové straně překvapivě silně zaostává výběr daně z příjmu právnických osob. Na druhou stranu se i nadále daří výběru daně z příjmu fyzických osob a pojistnému na sociální a zdravotní pojištění. Na straně výdajů zaujme významný nárůst investic oproti schválenému rozpočtu. V měřítku plánovaných výdajů pro tento rok však investice opět zaostávají.
Pro tento rok se očekává, že příjmová strana státního rozpočtu už nebude tak příznivá jako v roce předchozím vzhledem ke zpomalující ekonomice. Na výdajové straně se také stále více bude projevovat dražší obsluha státního dluhu a tlak na růst běžných výdajů. Předpokládá se, že bude pokračovat tlak na další zvyšování platů státních zaměstnanců, sociální podpory a očekávají se i vyšší výdaje na obranu. Státní rozpočet by tak měl v tomto roce skončit blíže původnímu plánu, než jsme tomu byli svědky v posledních letech.
Běžné výdaje státu vzrostly ve srovnání s předchozím rokem o 6,5 %. V meziročním srovnání tento nárůst opět nejvíce ovlivnily vyšší platby samosprávním celkům zejména v důsledku financování škol, zvyšování mezd státních zaměstnanců a vyšší výdaje na důchody, ale také platby podnikatelským subjektům. Výdaje na investice vzrostly o závratných 51,3 % ve srovnání s loňským rokem. Tomu však napomáhá výrazně nízká srovnávací základna z minulého roku. Z plánu pro celý rok bylo proinvestováno pouze 1,3 % určených prostředků.