Srovnání cen vozů s předchozím čtvrtletím
Dle cenového indexu EY průměrné ceny na trhu automobilů během čtvrtého kvartálu vzrostly o více než 3 % v porovnání s předchozím obdobím. Hlavním důvodem tohoto nárůstu bylo zvýšení cen u kategorie nejvyšší výbavy zejména kvůli obměně nových modelů a přidání nejvýkonnějších, a tudíž nejdražších motorizací. Ceny vozidel této výbavové specifikace vzrostly o více než 5 %, zákazníci za tato vozidla zaplatili o 40 000 Kč více. Zvýšení cen zasáhl také trh hybridních vozů, kde došlo k 1,5% nárůstu.
„Ceny vozidel celkově vzrostly o 3,5 % primárně kvůli změně nových modelů automobilek v kategorii nižší střední třídy. Kvůli tlaku legislativy na snižování emisí zaznamenali výrobci vyšší náklady, které se následně projevily ve finálních cenách pro koncového zákazníka. Ve sledovaném období došlo k největšímu zdražování zejména u sportovně užitkových vozů (SUV), které mají pochopitelně větší emisní stopu než vozy menších kategorií. Vzhledem k pandemii se v prvním kvartále 2021 očekává nižší výroba automobilů. Jen v lednu letošního roku bylo např. v České republice vyrobeno o skoro 12 % méně automobilů než na počátku minulého roku. “ říká Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.
U nejnižších výbav nebyl nárůst příliš výrazný, jednalo se pouze o necelé 1% zvýšení. K největšímu zvýšení cen došlo především u SUV vozů, zejména u benzínových a naftových motorizací. Z pohledu motorizací u základních výbav nejvíce zdražily plug-in hybridy. Naopak u naftových vozidel došlo ke zlevnění o 0,4 %.
U automobilů v základní výbavě docházelo k navýšení cen téměř ve všech segmentech, nejvíce však u SUV (2 %), což pro zákazníky znamenalo, že si navíc připlatili v průměru 12 000 Kč. Z pohledu motorizací zaznamenaly zvýšení cen hlavně
plug-in hybridy, kde došlo ke zdražení o 3 % v návaznosti mimo jiné na zvýšení základní ceny u modelu ŠKODA Superb iV během sledovaného období.
V kategorii mini vozů nejvyšší výbavy došlo ke snížení ceny proti předchozímu kvartálu o více než 6 %, což bylo primárně způsobeno zužováním nabídky. U vozů v základní výbavě nedošlo k výrazným změnám. Stejná situace byla i u kategorie malých vozů, ovšem u nejvyšší výbavy bylo zlevnění pouze 0,2 %.
Nejvyšší zvýšení cen bylo zaznamenáno u vozidel nižší střední třídy, kdy lidé zaplatili o více než 100 000 Kč navíc. Nejvíce vzrostly ceny naftových vozů o 16,6 %, toto zvýšení bylo způsobeno především novou nabídkou vozidel koncernu Volkswagen (Škoda Octavia, Seat Leon).
U automobilů střední třídy byl zaznamenám ve čtvrtém kvartále v porovnávaných kategoriích nejmenší nárůst, který představoval pouze 1,5 %. Nejcitlivější pohyby byly zaznamenány především u vozidel Volkswagen Passat a Ford Mondeo, kde došlo k nárůstu ceny nejvyšších dostupných výbav. Vozy vyšší střední třídy taktéž zdražily, nejvyšší nárůst byl u plug-in hybridů o více než 10 %, což pro zákazníky znamenalo 170 000 Kč. Výrazné zvýšení bylo zejména u BMW 5, kde přibyla do nabídky v tomto kvartále nová PHEV varianta 545e xDrive.
Stejně jako u segmentů mini vozů a malých vozů došlo k poklesu cen i v rámci SUV v průměru přibližně o 1 %. V rámci benzínových variant nejvyšší výbavy došlo k poklesu cen o 6,1 %, naopak u naftových to bylo přibližně o 5 %. Při pohledu do ceníku největší podíl na daných pohybech měly SUV vozy: Hyundai Tucson, Dacia Duster a Renault Captur.
„Od počátku sledování EY cenového indexu v roce 2018 můžeme vidět trend ve zvyšování cen základních výbav v SUV segmentu, kde i po odečtení inflace došlo k nárůstu ceníkových cen již o 1,7 %,“ dodává Petr Knap.
Segment MPV v porovnání s předchozím obdobím zdražil v rámci benzínových i naftových variant. Nabídka alternativních pohonů v daném segmentu přetrvává na velmi nízké úrovni bez výrazných změn.