„Coby lídr v digitalizaci bankovnictví jsme rádi, že naši klienti stále více objevují výhody bezkontaktních plateb pomocí chytrých zařízení. Kromě bezpečnosti a pohodlí nahrává rozmachu bezkontaktního placení také pandemie viru covid–19, která zvýšila nároky na hygienické podmínky. Výraznou roli také sehrává rozmach infrastruktury v podobě terminálů pro bezkontaktní placení mezi českými obchodníky,“ vysvětluje Zuzana Filipová, mluvčí Moneta Money Bank.
Případů, kdy klient banky sáhne do peněženky, vytáhne kartu a vsune ji do terminálu, výrazně ubývá. Oproti roku 2020 jde letos zatím o 63% pokles při srovnání prvních třech kvartálů. Naopak přibývá situací, kdy klient místo karty vytáhne smartphone nebo jen k terminálu přiloží zápěstí s chytrými hodinkami a počká si na pípnutí oznamující uskutečněnou platbu.
Nejoblíbenější jsou stále platby přes Apple Pay, a to i přesto, že službu Google Pay spustila Moneta o více než rok dříve, v listopadu 2017. Platby prostřednictvím platformy Apple Pay letos během sledovaného období vzrostly o 71 % a jejich prostřednictvím bylo provedeno 11 227 204 transakcí. Oproti tomu popularita konkurenčního Google Pay vzrostla dokonce o 80 % a uživatelé s jejich pomocí provedli celkem 6 863 457 plateb. Tyto platformy hrají prim proto, že zahrnují nejenom bezkontaktní platby pomocí smartphonů, ale i pomocí chytrých hodinek.
V závěsu za nimi stojí bezkontaktní platby skrze služby Garmin Pay a Fitbit Pay, které se týkají pouze hodinek. Přesto jejich obliba za letošní období vzrostla nejvýrazněji. V případě Fitbit Pay o 96 % s celkovým objemem 33 974 plateb, a u Garmin Pay dokonce o 121 % s objemem 418 833 plateb.