Přejít k hlavnímu obsahu
MONETA varuje před rostoucím rizikem podvodů během vánočních nákupů
Předvánoční nákupní sezóna každoročně přináší zvýšenou aktivitu podvodníků a falešných e-shopů. Od října, kdy již začínají nejrůznější slevové akce, zaznamenává MONETA 35% nárůst reklamací, které většinou souvisí s nedodáním či pozdním obdržením zboží. Současně jsou tyto podvody provázeny takzvanými falešnými dopravci, kteří jen vloni od října do prosince vylákali z klientů rekordní částky.

Již v říjnu MONETA zaznamenala 35% nárůst reklamací transakcí. „Každoročně vidíme, že nejkritičtější období je od října do ledna, kdy probíhají vánoční nákupy a velké slevové kampaně. Reklamace přicházejí i v lednu, a to kvůli pozdnímu doručení nebo nedodání zboží,“ komentuje situaci Jiří Poláček, senior manažer Risk Models & Fraud Management MONETA Money Bank.

Při online nakupování je důležité věnovat pozornost důvěryhodnosti e-shopu. „Důvěryhodný e-shop poznají lidé podle toho, že má dlouhou historii s mnoha zveřejněnými recenzemi a lze ho nalézt ve webových srovnávačích. Ceny zboží jsou reálné a srovnatelné s nabídkami jiných prodejců, zároveň má takový e-shop standardně zveřejněné obchodní podmínky a dohledatelné kontakty. Ověřené e-shopy jsou navíc zabezpečené a pro platby využívají zabezpečené platební brány,“ vysvětluje Jiří Poláček.

Zároveň existuje celá řada varovných signálů, které mohou naznačovat zvýšené riziko podvodného jednání a potenciálních komplikací spjatých s nákupem. „Pokud nakupující narazí na podezřele nízké ceny, měl by určitě zpozornět. Nevyvážené a přehnaně pozitivní recenze mohou být uměle vytvořené. Nezabezpečená platební brána může indikovat, že citlivé osobní údaje jedince nejsou dostatečně chráněné. Zcela specifickou kategorii pak tvoří nákupy v třetích zemích, kde se lze setkat s nečekaně dlouhou dodací dobou a získání prostředků v rámci reklamačního řízení může být velmi složité a nákladné,“ dodává Jiří Poláček.

Nejefektivnější obranou proti riziku podvodů však zůstává nákup na známých e-shopech. Spolehlivost prodejce si klienti mohou vždy ověřit na seznamu rizikových obchodníků na stránkách České obchodní inspekce nebo Ministerstva průmyslu a obchodu.

Ke konci roku zároveň roste výskyt podvodů spojených s falešnými dopravci. „Loni jsme u tohoto typu podvodů zaznamenali nejvyšší hodnoty právě v posledním kvartálu, kdy finanční ztráty klientů v tomto období představovaly 60 % celkového ročního objemu ztrát v kategorii podvodů souvisejících s dopravci,“ říká Jiří Poláček. Jak ovšem dodává, letošní ztráty jsou v porovnání s loňským rokem pětinové, což je dáno zvýšeným povědomím lidí o tomto typu podvodu a zároveň přesunem pozornosti podvodníků z přepravních firem na státní a finanční instituce, jakými jsou například Česká správa sociálního zabezpečení nebo pojišťovny.

Datum vytvoření: 13/11/2024

linkedin

Komentáře komentáře
Inflace pod naším odhadem i odhadem ČNB nahrává únorovému snížení sazeb Za překvapením stály opět do značné míry ceny potravin, které zejména kvůli přek... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
Nový holubičí tandem v ČNB a stále vysoká míra úspor ČNB ponechala v prosinci úrokové sazby na 4 %, což je první přestávka po ročním ... Jaromír Šindel, hlavní ekonom ČBA
Profile picture for user Jaromír Šindel
Přebytek zahraničního obchodu se za prvních jedenáct měsíců loňského roku téměř zdvojnásobil Zlepšení o více než 101 miliard korun jde na vrub pokračujícímu růstu exportu, o... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek