Donedávna benefit, dnes již běžná součást způsobu práce. Letošní rok přiměl valnou většinu z nás pracovat z domova. Přitom ještě loni byla několika týdenní práce z kuchyně, obýváku či domácí pracovny zcela nepředstavitelná v mnoha odvětvích včetně bankovnictví. Tzv. home office se stal jedním ze symbolů a také jednou z možných prevencí, jak čelit pandemii covid-19.
Jak ukázal průzkum ve skupině ČSOB, do kterého se zapojilo téměř 6 000 zaměstnanců, 81 procent manažerů nově podporuje větší čerpání home office, než tomu bylo před covid-19 a téměř nikdo z manažerů nevidí zásadní problém se vzdáleným řízení svých týmů. Home office v rozsahu minimálně dva dny v týdnu v současnosti preferuje 71 procent zaměstnanců na nevedoucích pozicích a 55 procent manažerů týmů. Přitom před koronavirem to bylo pouze 16 procent, respektive osm procent. Právě změna postoje manažerů týmů sehrála roli ve změně vnímání práce z domova.
Z průzkumu vyplývá, že naši zaměstnanci vnímají jako největší výhodu práce z domova úsporu času při cestě do práce (57 procent), větší klid a možnost soustředit se na práci (27 procent) a že při drobné viróze neohrožují své kolegy v kanceláři (22 procent). Naopak při dlouhodobé práci z domova jim nejvíce chybí sociální kontakt s kolegy a klienty (38 procent) a nemožnost se průběžně s kolegy radit a konzultovat (25 procent). A 18 procent uvádí, že nemá doma optimální technické podmínky, které jsou naopak zajištěny na svém pracovišti.
Flexibilita je základ, cesta k ní ale není snadná
S rozšířením home officů si mnoho firem klade otázku, zda potřebují tolik kancelářských prostor. Pro nás v ČSOB tato debata není nová. Flexibilně fungujeme a pracujeme již několik let. Našim zaměstnancům vytváříme takové podmínky a dáváme možnost vybrat si, odkud a jak budou pracovat, aby jim to bylo co nejpohodlnější a jejich práce byla co nejefektivnější. Lidé v naší pražské centrále ČSOB Kampus, které pojme až pět tisíc lidí, využívají tzv. sdílená pracovní místa podle charakteru toho, na čem zrovna pracují. Flexibilita pro nás znamená skutečnou možnost pracovat odkudkoliv, tedy nejen z domova. Prvky flexibility a využívání home office se snažíme zavádět i na našich pobočkách u zaměstnanců, kde to povaha jejich práce umožňuje.
Pomáhá nám i mobilní zaměstnanecká aplikace Zapka, kde najdou naši lidé potřebné informace a služby a kterou využívají i na home office stále častěji. Zavedení flexibilního modelu není jednoduchý proces. Znamená to nejen využívat nová technologická i bezpečnostní řešení, ale především změnu firemní kultury, způsobu myšlení i vedení lidí. Důležitá je i důvěra jako základ vztahu v týmech, mezi zaměstnanci i manažery. I my v ČSOB o flexibilitě vedeme dlouhou diskusi, výsledkem je model, který pro nás funguje a na kterém budeme dál pracovat.
Využívat různé zkušenosti
Home office se nám dlouhodobě osvědčuje i při práci se zaměstnanci se specifickými potřebami. Hodí se pro všechny věkové kategorie. Je již samozřejmostí pro rodiče s malými dětmi, velmi úspěšné je jeho využívání zaměstnanci v předdůchodovém a důchodovém věku. Mnoho z nich si tak prodlouží dobu, kdy aktivně pracují – a my můžeme využívat jejich zkušeností a předávat je mladším.