Součástí inspirativní snídaně (více o business trendech pro rok 2018 v článku) byl také dotazník, jehož cílem bylo prozkoumat pohled zúčastněných společností na digitalizaci produktů a jejich připravenost. Je přitom zřejmé, že Digital Business už dosáhl vrcholu hype křivky a začíná se stávat součástí běžné praxe. Jako hype tento trend označila pouze necelá desetina respondentů, zbylí se jím naopak hodlají intenzivně zabývat.
Zatím platí, že Digital Business je alespoň na českém finančním trhu stále v začátcích a jde především o izolované projekty. Na dotaz, kterým firmám digitální prodeje přinášejí alespoň 10 % příjmů, reagoval kladně jediný účastník. Téměř 40 % přítomných firem už nicméně má nebo spouští jednotlivé projekty, necelá třetina z nich (31 %) je alespoň připravuje nebo je ve fázi pilotu, čtvrtina (25 %) pak deklaruje plány na jejich uvedení ve velkém.
Překážky jsou hlavně uvnitř firem
Reálnou šanci na zlepšení příjmů vidí účastníci snídaně především v budování event-driven architektury a vytváření nových digitálních produktů vhodných pro nabízení skrze partnery a ekosystémy. S tím souvisí také zájem o hybridní integrační platformy a API, okrajově také o internet věcí nebo blockchain. Právě na vytvoření kvalitních API, zvládnuté integrace se třetími stranami a digitalizaci procesů se v blízké době velká část subjektů působících na českém trhu chce zaměřit.
Současně však jejich zástupci přiznávají, že v cestě stojí řada překážek. Mimo jiné je to nedůvěra managementu, neochota pouštět se do nových projektů s vyšším rizikem nebo nevyjasněný business case digitálních projektů. Nejvíce brzdí rozvoj Digital Business tyto čtyři oblasti (seřazeno podle četnosti zmínek):
- lidské a finanční zdroje
- neodpovídající firemní priority, strategie a vize
- obsazené kapacity IT a limity stávající architektury
- legislativa a regulace
Pokud jde o stávající využití digitalizace, aktuálně nachází ve firmách nejčastější uplatnění v oblasti paperless a digitalizace vybraných obchodních procesů, poskytování finančních služeb, e-commerce, zákaznické péče nebo ve formě aplikací pro obchodníky. Plnohodnotnou digitální strategií se však může pochlubit jen menšina společností, přestože bez vyjasněných cílů a KPIs půjde vždy jen o experimenty.
Mezi účastníky snídaně byli nejvíce zastoupeni profesionálové z oblasti IT, vedoucí pracovníci zodpovědní za nastavení firemních procesů, strategie a rozvoj obchodu nebo projektoví manažeři.