Smyslem soutěže bylo nejezdit do práce a z ní sám autem, ale zvolit raději například hromadnou dopravu, běh či chůzi, jízdu na kole, nebo alespoň spolujízdu, a tím podpořit přírodu a své zdraví. Společnost Mastercard se navíc Zelenou výzvu rozhodla podpořit výsadbou stromů v závislosti na počtu nasbíraných zelených kilometrů, nakonec věnuje 50 tisíc stromů.
V naší přátelské soutěži, která spočívala ve sbírání zelených kilometrů jízdou do práce a z práce, se na prvním místě umístila společnost Up Česká republika, která nasbírala nejvíce zelených kilometrů v přepočtu na počet zaměstnanců. Druhé místo obsadila firma Global Payments Inc. a na třetím místě se umístila Československá obchodní banka, jejíž zaměstnanci také v absolutním měřítku nasbírali nejvíce zelených kilometrů. Nejvíce využívaným dopravním prostředkem u všech zapojených zaměstnaců byl vlak, a to s více než 711 tisíci ujetými zelenými kilometry. Následovalo metro s 397 tisíci a autobus s 339 tisíci kilometry.
„Jsme rádi, že se nám podařilo inspirovat i jiné společnosti v ČR a jejich zaměstnance, aby zkusili totéž a do soutěže se zapojili. Výsledky nám ukázaly, že zaměstnanci všech zapojených společností to s odpovědným a ekologickým chováním myslí vážně, a že je běžnou součástí jejich každodenního života. Kromě toho, že jsme ekologickým cestováním udělali něco pro sebe, pomohli jsme hlavně životnímu prostředí,“ říká Aleš Blažek, generální ředitel skupiny ČSOB.
Společnost Mastercard se navíc Zelenou výzvu 2023 rozhodla podpořit výsadbou stromů v závislosti na tom, jakou vzdálenost všichni účastníci výzvy ujedou udržitelnými způsoby dopravy, respektive ekvivalentu počtu tun CO2, které se všem společně podaří ušetřit. Celkem se zeleným dojížděním dosáhlo na 14 tisíc stromů, Mastercard se však rozhodl vysadit jich 50 tisíc.
„Jsme nadšeni z toho, kolik účastníků českého finančního trhu Zelená výzva 2023 dokázala propojit. Jednoznačně se ukazuje, že nám v Česku osud planety není lhostejný. Cílem společnosti Mastercard je vytvářet udržitelný svět, který bez dostatku zeleně nemůže fungovat v rovnováze. Proto velice oceňujeme enormní nasazení všech zapojených a rádi podpoříme společné úsilí vysázením rovných 50 tisíc stromů v rámci projektu Priceless Planet Coalition,“ uvádí Damian Zielinski, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Zelená výzva 2023 probíhala od poloviny srpna do konce října. Zaměstnanci zapojených institucí zapisovali své zelené kilometry do speciální webové aplikace. Auto vyměnili například za své nohy, jízdní kola, skateboardy, elektrické koloběžky, skútry nebo hromadnou dopravu. Počítal se jakýkoliv způsob dopravy mimo té, kdy jel jeden člověk sám v autě se spalovacím motorem.
Přátelské výzvy se vedle ČSOB a Mastercard zúčastnilo dalších deset finančních institucí, a to CREDITAS Group s Max bankou, Česká spořitelna, Essox, Global Payments, Komerční banka, mBank, Raiffeisenbank, Unicredit Bank a UP Česká republika. Dohromady pokrývají asi 80 % bankovního trhu v Česku a mají cca 35 000 tisíc zaměstnanců.
Udržitelnost a odpovědné chování nejen k životnímu prostředí je jedním ze základních pilířů, na kterých stojí dlouhodobá strategie skupiny ČSOB. Skupina sídlí v energeticky soběstačných a zelení pokrytých kancelářských budovách, přestala financovat uhelný byznys, a naopak vyhledává a podporuje ekologické projekty.