Poté, co útočníci takto získají pozornost a důvěru svých obětí, žádají vzápětí o peníze. Velmi často využívají taktiku naléhavosti – například že rychle potřebují finanční prostředky, aby si pořídili nový mobilní telefon nebo vyřešili jinou krizovou situaci.
„V hektickém předvánočním období jsou kybernetičtí podvodníci nejaktivnější. Využívají toho, že lidé často nakupují, jsou roztržití a neověřují si informace. Když k tomu přidají emoční manipulativní techniky a tlak na okamžitá rozhodnutí, zvyšuje se šance, že oběť podlehne,“ upozorňuje Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB.
„Důležité je nikdy se nenechat vmanipulovat do časové tísně a tlaku a všechny informace si ověřit. Například zavoláním na telefonní číslo rodinného příslušníka, za kterého se útočník vydává. V případě pochybností mohou klienti ČSOB kdykoli zavolat na bezplatnou Linku pro hlášení internetových podvodů 499 900 010,“ doplňuje Petr Vosála z ČSOB.
ČSOB dlouhodobě pracuje na osvětě veřejnosti v oblasti kybernetické prevence prostřednictvím projektu „Braňte se rozumem“, v rámci kterého už proškolila společně s Policií ČR více než třičtvrtě milionu lidí.