Přejít k hlavnímu obsahu
Obchody a dopravce čeká předvánoční nápor – mají na jeho zvládnutí lidi?
Nedostatek lidí je evergreenem letošního roku bez ohledu na obor nebo region. Obchody a dopravce teď čeká vypjaté předvánoční období. Mají šanci sehnat dostatek pracovníků, aby jej zvládli? Některé přepravní firmy už nyní avizují, že v předvánočním období se budou dodávky zpožďovat, právě kvůli nedostatku personálu.

V současné situaci, kdy je nezaměstnanost nejnižší za posledních 20 let, je nábor nových pracovníků opravdu problém. V říjnu nezaměstnanost opět klesla, a to na 2,8 %, takže v mnoha regionech je reálná nezaměstnanost nulová, pokud vezmeme v úvahu, že část lidí pracovat nemůže nebo nechce. Obchodníci a přepravní společnosti jsou tak ve složité situaci – již v průběhu roku řešili nedostatek výkonných zaměstnanců najímáním brigádníků nebo nabídkou částečných a netradičních úvazků. Přesto v době dovolených docházelo ke zpožděným dodávkám zboží do e-shopů a některé z nich uvažovaly o zřízení vlastní dopravy. V retailu se zase výrazně zvyšovaly mzdy a odčerpávali se tak lidé z výroby. Teď nás čeká vypjaté předvánoční období – mají obchodníci a dopravci šanci jej zvládnout?

Vyřeší to brigádníci?

Již v loňském roce se v předvánočním období výrazně zvýšila nabídka míst na dohodu, tedy brigádnických míst v retailu a logistice. Obchody a dopravci lákali sezónní pracovníky výrazným zvýšením hodinových sazeb, někdy i nabídkou benefitů, která je obvyklá spíše u stálých zaměstnanců. Jaká je situace v letošním roce? Poprvé dochází k tomu, že po celý rok zaznamenáváme na Profesia.cz dvojciferný nárůst nabídky volných míst oproti stejnému období předcházejícího roku. Zájem o nabízená místa ale klesá. Ve třetím čtvrtletí se dostal na nejnižší hodnotu od roku 2012, pouhé tři reakce na nabídku v průměru.

Nabídka míst na dobu určitou je aktuálně výrazně orientovaná na tento segment. Na Profesia.cz například brigádnické pozice tvoří 46 % ze všech nabídek na pozici prodavač a 45 % pokladní. Nejvíce, a to celá čtvrtina, je na místa v Praze.

Scházejí především prodavači a skladníci

Do jisté míry je to dané i fluktuací lidí na těchto pozicích, ale nejvíce nabídek je pro prodavače a skladníky. V žebříčku nejnabízenějších pozic v retailu dále figurují pokladní, obchodní zástupci a odborní prodejci. Nejvíce reakcí je zase na manažerské a administrativní pozice – dominuje Key Account Manager a Account Manager, zástupce vedoucího, ale i obchodní zástupce.

V logistice kromě již zmíněných skladníků firmy nejčastěji hledají řidiče vysokozdvižných vozíků, logistiky a řidiče. Největší počet reakcí je na inzerované pozice expedient, kurýr, skladník a logistik.

 

Datum vytvoření: 03/12/2018

linkedin

Komentáře komentáře
Jestřábí ČNB dodala koruně nový impuls. Kam až se česká měna podívá? Na domácím poli hraje koruně do karet změna očekávání ohledně snižování tuzemský... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Inflace v dubnu výrazněji vzrostla kvůli potravinám Za překvapením stál z našeho pohledu především daleko svižnější růst cen potravi... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
Služby přebírají otěže ekonomiky Za první kvartál vzrostly reálné tržby odvětví spadajících pod služby mezičtvrtl... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek