Jaké by mělo v kontextu této myšlenky být postavení České spořitelny na trhu? Jaká by měla být její role v rámci druhé transformace ekonomiky? A jak by se mohl vyvíjet vztah bankéře s klientem v digitální době? Na tyto otázky a spousty dalších odpovídá právě Tomáš Salomon v novém čísle časopisu Bankovnictví.
Jste jedním z iniciátorů výzvy pro transformaci české ekonomiky. Co vás k tomuto kroku vedlo? Přece jen jako generální ředitel České spořitelny musíte mít mnoho jiných starostí.
V první řadě bych rád podotkl, že si vůbec nepřivlastňuji jakoukoli iniciaci. Před více než osmi měsíci jsme se začali scházet s Martinem Vohánkou, Martinem Wichterlem a Radkem Špicarem a začali jsme společně řešit, co by v následujících dekádách české ekonomice nejvíce pomohlo. Na těchto setkáních jsme pak dospěli k tomu, co jsme těsně před výročím sametové revoluce zveřejnili. Prakticky se jedná o výzvu k druhé transformaci ekonomiky, která se skládá ze tří pilířů. V nich jsme se snažili formulovat konkrétní opatření. Hlavní myšlenkou je fakt, že to, co nás dostalo z totalitního komunistického režimu během uplynulých 32 let do evropských a světových struktur otevřené ekonomiky, nás z našeho pohledu už neposune dál. A my chceme, aby se Česká republika zlepšovala a byla stále více konkurenceschopná. Výzva ale není žádný uzavřený klub a nekončí těmi 32 signatáři, které jsme oslovili. Spíše vyzýváme další organizace, protagonisty v ekonomice, průmyslu a politice, aby se přihlásili a podařilo se nám společně nějakým způsobem začít tuto druhou transformaci naplňovat.