

Ve spolupráci s firmou Subaio nabízí Mastercard jednoduchý a bezpečný způsob správy a ukončování opakovaných plateb. Spotřebitelé získají v rámci svého digitálního bankovnictví jednoduchý přehled o existujících předplatných a s nimi souvisejících pravidelných platbách. Tento přehled budou mít nezávisle na způsobu úhrady předplatného. Nové řešení tak nevyžaduje dodatečnou aplikaci, protože se spotřebitelé mohou z předplatného odhlásit přímo ze své bankovní aplikace.
Nové řešení Mastercard je již k dispozici bankám v Evropě, Kanadě a Severní Americe. Finanční instituce tak mohou pomocí jediného aplikačního rozhraní poskytnout svým klientům kontrolu nad předplatnými, možnost kontrolovat digitální účtenky či zobrazovat údaje o jednotlivých poskytovatelích. Pro klienty to znamená značné zjednodušení digitální správy jejich financí. V podstatě by se mělo jednat o jednoduchý a bezpečný způsob správy a ukončování opakovaných plateb. Podle Damiana Zielinskiho, generálního ředitele Mastercard pro Českou republiku a Slovensko, pak spotřebitelé získají v rámci svého digitálního bankovnictví jednoduchý přehled o existujících předplatných a s nimi souvisejících pravidelných platbách. Tento přehled budou mít nezávisle na způsobu úhrady předplatného. A právě to je obrovská výhoda, jelikož nové řešení nevyžaduje dodatečnou aplikaci, protože spotřebitelé se mohou z předplatného odhlásit přímo ze své bankovní aplikace.
„Společně s firmou Mastercard dáváme spotřebitelům do rukou nástroj, který jim v současném prostředí, v němž vládnou předplatná, umožní daleko lépe se rozhodovat. Přinášíme uživatelsky přívětivý způsob, jak získat kontrolu nad předplatnými a opakovanými platbami, přesně na míru nárokům životního stylu současných spotřebitelů. Naše řešení posilují v současné digitální generaci pocit angažovanosti, což zase podporuje růst našich partnerů,“ vysvětluje Frederick Hamann, obchodní ředitel společnosti Subaio.
„V dnešní době chtějí mít lidé daleko lepší přehled o svých měsíčních výdajích. Naše řešení poskytuje bezprostřední kontrolu nad platbami předplatných, a to s pomocí prostředku, který již spotřebitelé používají a kterému důvěřují. Díky tomu opět získávají kontrolu,“ dodává Ajay Bhalla, prezident společnosti Mastercard pro oblast Cyber & Intelligence.
Trh s předplatným je obrovský
To, že je o toto řešení zájem, potvrzuje koneckonců, také studie Ethoca, kterou rovněž naleznete v tomto vydání InCard. Jak se v ní uvádí, služby založené na předplatném zažily v posledních letech raketový boom a není divu, že spotřebitelé chtějí vyšší komfort, co se správy předplatného týče. Právě ten může nabídnout správa předplatného v mobilním bankovnictví. Spotřebitelé dnes mají na výběr nepřeberné množství služeb dostupných prostřednictvím předplatného – od dodávek vybavení domácnosti přes potřeby pro domácí zvířata až po streamingové služby nebo hry. Na světě mají více než tři čtvrtiny spotřebitelů pět nebo více předplatných a například v USA se v průměru jedná o 12 mediálních a zábavních předplatných. Oblast předplatného roste raketovým tempem. Předpokládá se, že do roku 2025 dosáhne hodnota tohoto segmentu ve Spojených státech neuvěřitelných 1,5 miliardy dolarů.
Druhou stranou této mince je však skutečnost, že s rostoucím počtem předplatných je pro spotřebitele stále obtížnější si o svých pravidelných platbách udržovat potřebný přehled a včas rušit ty nevyužívané. Podle dat Mastercard připadá na předplatná 21 procent reklamovaných plateb, což má nežádoucí dopady i na obchodníky a vydavatele platebních karet.
Banky téma zatím „jen“ sledují
To, že se jedná pro banky skutečně o velkou příležitost, potvrzují i další čísla ze studie Ethoca. Podle článku Forbes z roku 2021 se očekává, že velikost trhu s předplatným vzroste z cca 73 miliard v roce 2021 na 904 miliardy v roce 2026. Zároveň dle studie Ethoca lidé s předplatným aktivně pracují. „Celkem 57 procent spotřebitelů pozastaví čas od času předplatné, 53 procent pak předplatné mění a 52 procent ho ruší,“ píše se ve studii.
Ačkoliv se správa předplatného může zdát jako velká příležitost, když jsme banky oslovili, bez výjimky odpověděly, že k tématu zatím nechtějí uvádět více detailů. Některé ho budou sledovat, ale prakticky tuto možnost v současné chvíli nenabízí žádná banka, a zároveň ani jedna nezmínila potencionální termín uvedení řešení na trh. Jinak řečeno, vypadá to, že si v tomto směru budou muset spotřebitelé ještě chvíli počkat. Mohu-li však mluvit alespoň za sebe, věřím, že by se pro mnohé jednalo o atraktivní řešení, vezmu-li v potaz fakt, že se mi nejednou stalo, že mi z účtu odešly peníze a prakticky jsem přes jednotlivé aplikace musela zjišťovat, o co se vlastně jednalo.
Zároveň tím, že finanční instituce svým klientům umožní lepší kontrolu výdajů, snižují vlastní provozní náklady. Obchodníci i vydavatelé platebních karet zase těží z nižších nákladů na řešení reklamací a provoz středisek klientské podpory.
Partnerství za účelem lepší UX
Partnerství se společností Subaio je součástí širší strategie společnosti Mastercard, jejímž cílem je v rámci poskytovaných funkcí zavádět nová řešení zaměřená na spotřebitele. Je-li pro spotřebitele snazší udělat si představu, jaká předplatná jim vyhovují, a mají-li současně možnost je snadněji spravovat, je pro vydavatele platebních karet a obchodníky jednodušší vytvářet a udržovat se svými klienty dlouhodobé vztahy. Spolupráce mezi Mastercard a Subaio trvá už déle. Společnost Subaio se v roce 2020 zapojila do oceňovaného programu Mastercard Start Path a později se stala partnerem společnosti Aiia. Jako člen skupiny společností Mastercard je Aiia lídrem v oboru otevřeného bankovnictví. Společnost Subaio jí pomáhá s automatizací hodnocení bonity pro finanční instituce.



