Přejít k hlavnímu obsahu
Češi chtějí platit bezhotovostně. Akceptace v Česku roste i díky podpůrným programům
Rychlost, jednoduchost a žádné zbytečné přepočítávání drobných. Tak Češi popisují ideální způsob placení v obchodech nebo za služby. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti Mastercard. Počet lidí, kteří upřednostňují bezhotovostní platby, se dlouhodobě zvyšuje: vedle tradičních karet jsou na vzestupu hlavně mobily a chytré hodinky. Stále se však najdou místa, kde obchodníci bezhotovostní platby nepřijímají. To přitom ale může řadu lidí od nákupu odradit.
retail store

Podle aktuálního průzkumu společnosti Mastercard Češi stále častěji a raději platí kartou. Zatímco v roce 2018 zákazníci platili bezhotovostně ve 46 procentech případů, nyní už je to 59 procent. A lidé by rádi platili bezhotovostně ještě častěji. Pokud by nenaráželi na obchodníky, kteří karty nepřijímají, byly by bezhotovostně provedeny už víc než tři čtvrtiny všech plateb u nás.

Z toho vyplývá i fakt, že Češi preferují bezhotovostní platbu i v případě, že u sebe mají dostatek hotovosti a bankovky i mince tak vnímají jako nutnou rezervu, kterou mají v peněžence někdy i týdny bez využití. Tento přístup deklarovala více než polovina respondentů. Z míst, kde by Češi uvítali možnost platit kartou nejvíce, vedou suverénně lékaři (40 procent), trhy (38 procent), úřady (23 procent), ale i restaurace (22 procent). Z průzkumu Mastercard dále vyplývá, že dvě třetiny zákazníků od nákupu odradí, když obchodník karty neakceptuje, což znamená vytahovat hotovost, pokud s sebou vůbec nějakou mají.

„To, že je bezhotovostní placení dlouhodobě na vzestupu, vyplývá ze všech dostupných statistik. Pro zákazníky se jednoznačně jedná o pohodlnější, rychlejší a také bezpečnější volbu. Za poslední roky se v Česku  pravidelně zvyšuje počet terminálů a desítky tisíc obchodníků si i díky programu Česko platí kartou na vlastní kůži vyzkoušely, jaké výhody jim přijímání karet přináší. Efekt na nárůst obratu je evidentní,“ říká ředitel rozvoje prodeje Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Martin Dolejš.

Zároveň s tím, jak se placení digitalizuje, rovněž roste počet lidí, kteří už při nákupech používají jenom mobil či hodinky a klasickou fyzickou platební kartu vůbec nevyžadují nebo si ji nechávají jen jako zálohu. To deklaruje více než třetina respondentů. Bezhotovostní platby jsou tak rozšířené, že čím dál více lidí platí kartou vše, i malé platby kolem 20 korun.

Češi bezhotovostně i pomáhají

Bezhotovostní platby se stále více prosazují i v oblasti dobročinnosti a charity. Díky spolupráci s Mastercard například lidé mohou zaplatit za časopis Nový Prostor pomocí platebního terminálu. Nákup časopisu a pomoc lidem v sociální nouzi jsou tak otázkou několika sekund. Zkušenosti navíc ukázaly, že prodejci, kteří přijímají bezhotovostní platby, si navíc vydělají o pětinu více. Češi rádi pomáhají ostatním. Hned 62 procent z nás věnovalo v posledních dvou letech peníze potřebným, vyplývá z průzkumu Mastercard. Nejčastěji Češi v poslední době přispívali na pomoc Ukrajině, dále pak posílali peníze organizacím, které pomáhají lidem se zdravotním postižením, lidem bez domova a zvířatům.

Akceptace roste díky Česko platí kartou

Aby ale Češi mohli platit bezhotovostně, je zásadní akceptace. Právě ta je v Česku stále rozšířenější, a to i díky programu Česko platí kartou. Ten běží už třetím rokem a od roku 2021 se do něho zapojilo přes dvacet tisíc obchodníků a bylo aktivováno přes čtyřicet tisíc terminálů. „Dnes to nejsou jen obchodníci s klasickými terminály, ale i e-shopy, které tvoří 19 procent účastníků programu. Dále se jedná o drobné podnikatele, kteří akceptují platby kartou prostřednictvím svého mobilního telefonu (Tap on phone řešení). Díky tomu se otevírají nové segmenty a digitalizace plateb v Česku je tématem už pro každého obchodníka a poskytovatele služeb,“ uvedla Magdaléna Janečková, manažerka pro akceptaci v Mastercard ČR.

Segmenty, které se dle jejích slov otevřely kartám, jsou zejména retailové obchody. Jedná se o lokální potraviny, pekárny, řeznictví, květinářství nebo lékárny, zkrátka takové ty obchůdky, které jsou srdcem každé obce. „U služeb vidíme, že se zapojují samosprávy, autoservisy nebo fitness studia. Stále roste segment gastronomie. Další potenciál vidíme v segmentu řemeslníků. Představte si, že se vám porouchá sifón a instalatér dorazí a při placení vám nabídne platbu kartou. Kvůli tomu, že u tohoto segmentu vypadlo EET, je digitalizace plateb u nich pomalejší,“ dodala Magdaléna Janečková s tím, že hlavní přínos programu spočívá především v edukaci trhu, ukazování cesty a pomáhání i nejmenším obchodníkům přinášet zákazníkům dobrý uživatelský zážitek. „Když si uvědomíme, že mikro a malé podniky tvoří dle údajů Světové banky 90 procent všech obchodníků celosvětově, je tak pro ně nezbytné vytvářet programy, které jim pomohou zapojit se do digitalizace.“

Vyzkoušet si terminál nestojí nic

Dnes je akceptace plateb kartou dostupná všem segmentům podnikání za velice příznivých finančních podmínek. Díky projektu Česko platí kartou nejdou do žádného rizika, jelikož jim program zajišťuje 6 měsíců s nulovými náklady za přijímání karet. Mohou si bez závazku vyzkoušet benefity přijímání plateb a pozitivní je, že většina obchodníků zůstává. Co se nákladů týče, obchodník v průměru platí kolem jednoho procenta z objemu transakce a pokud si zvolí jako technické řešení na přijímání karet svůj mobil, tedy jen aplikaci v mobilu, tak dokonce ani neplatí žádný měsíční paušál.

Vybrat terminál si pak může obchodník z celkem 12 acquirerů. Inspirovat se do budoucna mohou zájemci také z reálných příběhů obchodníků, kteří program využili a jejichž příběhy dává aktuálně Mastercard dohromady.

Datum vytvoření: 24/09/2023

linkedin

Komentáře komentáře
Česká ekonomika klesá výrazněji, sazby dolů již v prosinci? Znepokojivý je také pohled do struktury HDP - mezičtvrtletně padají prakticky vš... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
HDP ještě horší než původní odhad Propad hospodářství jasně ilustruje efekt vysoké inflace, která stále likviduje ... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
Pro aktivaci „Sahmova pravidla“ pro recesi v USA netřeba chodit daleko Samozřejmě, připomeneme-li si poslední tempo růstu HDP či dokonce říjnové maloob... Jan Čermák, analytik ČSOB
Profile picture for user Jan Čermák