Přejít k hlavnímu obsahu
Banky získají více informací z účetnictví dlužníků
Novela zákona a o účetnictví, která byla zveřejněna jako zákon č. 221/2015 Sb., přinesla řadu změn, které ovlivní účetní závěrky obchodních korporací za rok 2016. Cílem novely bylo nejen uvést české účetnictví do souladu se směrnicí EU, ale také zvýšit vypovídací schopnost účetních závěrek a zmodernizovat výkazy. To jistě ocení nejen vlastníci, akcionáři či společníci firem, ale také banky a věřitelé.

Lepší vypovídací schopnost účetních závěrek

Od 1. ledna 2016 budou rozlišovány kategorie účetních jednotek – mikro účetní jednotka, malá účetní jednotka, střední účetní jednotka a velká účetní jednotka. Začlenění příslušné účetní jednotky do dané kategorie závisí na dosažení či překročení alespoň dvou ze tří stanovených kritérií (tj. hodnota aktiv netto, čistý obrat a průměrný počet zaměstnanců) k rozvahovému dni. Různé kategorie účetních jednotek podléhají různým účetním povinnostem.

Kategorii účetní jednotky určují tato kritéria:

 

Aktiva celkem

Roční úhrn čistého obratu

Průměrný počet zaměstnanců

Mikro účetní jednotka

Do 9.000.000 Kč

Do 18.000.000 Kč

Do 10

Malá účetní jednotka

Do 100.000.000 Kč

Do 200.000.000 Kč

Do 50

Střední účetní jednotka

Do 500.000.000 Kč

Do 1.000.000.000 Kč

Do 250

Velká účetní jednotka

Nad 500.000.000 Kč

Nad 1.000.000.000 Kč

Nad 250

Kategorizace umožňuje lépe přizpůsobit povinnosti při vykazování a zveřejňování informací z účetnictví. Česká republika tedy zakotvila do zákona, že mikro účetní jednotky budou zveřejňovat účetní závěrku, která bude obsahovat jen rozvahu a přílohu. Naopak střední a velké účetní jednotky budou mít účetní závěrku složenu z pěti částí, kdy k rozvaze, výkazu zisků a ztrát a příloze budou ještě sestavovat přehled o peněžních tocích a přehled o změnách ve vlastním kapitálu. Z toho je patrné, že od středních a velkých společností dostanou jejich věřitelé více informací než v minulosti. 

Rozšíření povinnosti sestavit konsolidovanou účetní závěrku

V odborné veřejnosti je v současnosti diskutována významná změna v pravidlech pro sestavování konsolidované účetní závěrky. Tato povinnost se vztahuje na skupiny podniků, u kterých se posuzuje, zda přesahují dvě ze tří následujících kritérií:

Aktiva celkem

Obrat celkem

Počet zaměstnanců

100 mil. Kč

200 mil. Kč

50

 

Pokud tedy vaši klienti jsou společnosti ve skupině, která ke konci účetního období započatého od 1. 1. 2016, přesáhne dvě z výše uvedených kritérií, máte za rok 2016 možnost poprvé získat od svých dlužníků konsolidovanou účetní závěrku.

Jaké výhody přináší sestavení konsolidované účetní závěrky klienta pro financující banku?

Konsolidovaná účetní závěrka se skládá z konsolidované rozvahy, konsolidovaného výkaz zisku a ztrát a přílohy. Věřitelé tak uvidí celkový pohled na majetek skupiny (po vyloučení vzájemných vztahů, což není jen prostý součet majetků z individuálních účetních závěrek), uvidí i výkonnost skupiny směrem ven (opět zjistitelné z výkazu zisků a ztrát po vyloučení vzájemných obchodů).

Další výhodou pro věřitele je povinnost, že každá konsolidovaná účetní závěrku musí ověřena auditorem.

Může dokonce nastat situace, že všechny společnosti ve skupině jsou tak malé, že nemají povinnost auditu, celkem však za skupinu byla překročena výše zmíněná kritéria. Do skupiny podniků tak přijde povinnost sestavit konsolidovanou účetní závěrku s povinným auditem. Auditor takovéto konsolidované závěrky zcela jistě bude chtít provést audit individuálních účetních závěrek společností, které do této konsolidované závěrky vstupují.

Spolu s auditem je možno zmínit, že do skupiny musí přijít i kvalitní účetní, protože příprava konsolidované účetní závěrky je přece jen velmi, velmi kvalifikovaná práce. Tato práce spočívá například v tom, že musí být nastavena stejná účetní pravidla pro celou skupinu, tedy musí být používán stejný přístup k přepočtu cizoměnových položek na české koruny, k oceňování zásob, k tvorbě opravných položek k pohledávkám. Dále musí konsolidující účetní jednotka nastavit účetní systémy na snadnou identifikaci vzájemných těchto vztahů.

Tato povinnost nemusí být vnímána vždy jako výhoda pro podnikatele, protože mu přinese dodatečné náklady. Jistě je však výhodou pro věřitele, protože mu přinese další kvalitní informací o majetku, závazcích a výkonnosti celé skupiny. Tyto informace mohou být využity bankami, pokud chtějí poskytovat dalších zdrojů financování do podniků ve skupině.

Datum vytvoření: 04/02/2016
Jana Skálová - Partnerka TPA Horwath

ZK_cena podnikatelů

Komentáře komentáře
Geopolitika opět v centru pozornosti Trhy jinými slovy věří, že další eskalace do podoby širšího regionálního konflik... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
Inflace v březnu zůstává na cíli, v létě uvidíme další pokles Příběhy uvnitř spotřebitelského koše jsou však nadále velmi rozdílné.  Za poměrn... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš
Nezaměstnanost mírně vyšší než loni, ale nižší než za covidu Minimálně ve srovnání s předchozími epizodami recese. Březnová míra nezaměstnano... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek