Jak mohou malé společnosti prodávat za hranicemi. Pět nápadů od společnosti PayPal, jak podnikat v globálním měřítku

Bez ohledu na to, co prodáváte, mezi největší výzvy, které ve svém podnikání řešíte, pravděpodobně patří vyhledávání a získávání nových zákazníků. Velká skupina zákazníků, kteří by vaše produkty rádi zakoupili, se přitom může nacházet na zahraničních trzích. Když začnete myslet globálně, můžete s online prodejem prorazit v mezinárodním měřítku.

Oblast elektronického obchodování ve většině zemí soustavně roste. Společnost eMarketer odhaduje, že v roce 2016 nakupovalo po celém světě online více než 1,6 miliardy lidí, kteří dohromady utratili téměř 2 biliony USD. 33 % všech zákazníků e-shopů navíc v roce 2016 nakoupilo v zahraničí. Zajímavé také je, že podle společnosti eMarketer globální elektronický maloobchodní prodej dosáhne v roce 2020 objemu 27 bilionů USD.

Než otevřete dveře celému světu, musíte ale mít patřičnou strategii. Vytyčili jsme pět zásadních oblastí, na které byste se měli při plánování mezinárodního růstu vašeho elektronického obchodování zaměřit.

1. Vyhledání cílových trhů – Prvním krokem je zjistit, kdo vaši zahraniční zákazníci jsou, co nakupují a jak nákupy provádějí. Začněte tím, že si ve svých vlastních datech ověříte, ze kterých zemí už od vás lidé vaše produkty nakupují. Stanovte země, ve kterých je po vašich produktech nejsilnější poptávka. Prozkoumejte úzké specializace a pokuste se rozšířit svůj záběr na těchto trzích, i kdybyste měli určité produkty prodávat jen na zkoušku. Konrad Selerski, oblastní provozní ředitel ve společnosti DaWanda, která provozuje online obchod s ručně vyráběnými produkty, říká: „Na naší platformě jsou pro české prodejce nejzajímavějšími trhy Německo, Francie, Rakousko, Španělsko, Spojené království, Itálie, Švýcarsko a Nizozemsko. Co se týká sortimentu nabízeného českými uživateli, pak mezi nejprodávanější produktové kategorie patří potřeby pro ruční práce (korálky, pletací materiál, nejrůznější bižuterní komponenty a látky), oblečení (tílka, mikiny, trička a šaty) a doplňky pro děti (oblečky pro panenky, dětské botičky a tašky na pleny). Jak vidíme na webu DaWanda, prodejci ze střední Evropy již aktivně pracují se zákazníky z jiných zemí a přeshraniční obchod pro ně představuje velké prodejní příležitosti a mimořádnou možnost rozvoje podnikání. I proto měníme provizi pro obchodníky, kteří prodávají své zboží na platformě DaWanda s využitím účtu PayPal. DaWanda bude od teď hradit poplatek, který účtuje PayPal, a zahrne jej do své standardní 10,5% provize. Používání účtu PayPal tedy nebude stát nic navíc, pouze paušální poplatek ve výši 1,35 zł (přibližně 0,32 eur), který účtujeme ke všem způsobům platby v našem obchodě.“

Rychlý tip: U zákazníků e-shopů z menších zemí je větší pravděpodobnost, že budou nakupovat v zahraničí, protože budou spíše utrácet peníze na větších mezinárodních trzích. 38 % online nakupujících uvádí, že nakupují v zahraničí, protože na zahraničních trzích najdou zboží, které na místním trhu není dostupné. 76 % online nakupujících také uvádí lepší ceny jako důvod nákupů v zahraničí.

2. Přihlédnutí k tomu, jak chtějí zákazníci platit – zamyslete se nad tím, jak za své zboží dostanete zaplaceno. Je to důležitý krok, protože přechod k zaplacení představuje okamžik, kdy si zahraniční zákazníci nákup často rozmyslí. Je také nezbytné zjistit, jaké způsoby platby místní zákazníci preferují. Většina lidí chce platit ve své místní měně. Pokud takovou možnost nemůžete nabídnout pro každý trh, nezapomeňte poskytnout možnost převodu měn, aby zákazníci viděli, jakou částku vlastně platí. Je také důležité najít poskytovatele plateb s celosvětovou působností a dobrou pověstí. PayPal se například stabilně řadí mezi přední platební metody při online nákupech v zahraničí. Přispívají k tomu funkce zabezpečení, ochrana kupujících i prodejců a snadné použití na různých zařízeních a v různých měnách.

Rychlý tip: 38 % online nakupujících uvádí, že zabezpečený způsob platby je možným podnětem pro nákupy v zahraničí. Klienti chtějí mít jistotu, že budou chráněni, pokud nastane nějaký problém. Zabezpečený způsob platby může proto zvýšit důvěru zákazníků.

3. Znalost místních zákonů, cel a daní – až se rozhodnete, kde budete prodávat, věnujte čas tomu, že se seznámíte se specifickými pravidly a nařízeními, která v této zemi platí. Cla a daně, které vaši zákazníci budou muset zaplatit, se liší v závislosti na zemi a produktu. Měli byste vědět, jaká pravidla se na vaše produkty vztahují, abyste zákazníky mohli hned od začátku informovat o všech případných poplatcích. Vaše zásilky bude kontrolovat celní správa (úřad, který stanovuje sazby a poplatky za zásilky přicházející do země nebo oblasti), a proto na všech balíčcích musí být zvenčí umístěn celní formulář. Některé zasilatelské služby se o to postarají za vás. Ujistěte se, že je tomu tak i v případě vámi zvoleného dopravce.

Rychlý tip: Pokud budete prodávat mimo EU, měli byste vzít v úvahu dohody o volném obchodu, které snižují nebo zcela eliminují poplatky za některé produkty. Využití těchto smluv pro vás může znamenat více práce s účetnictvím, ale úspory vám mohou tuto další zátěž vynahradit.

4. Poskytování podpory a doručovacích služeb – osvědčené postupy, které už pro zásilky používáte, jsou ještě důležitější, když prodáváte za hranice. Je naprosto zásadní informovat zákazníky o tom, kdy mohou zboží očekávat. Poskytujte přesné odhady termínů doručení na základě konkrétní země a postarejte se, aby si zákazníci mohli snadno vyhledat, kolik za doručení zaplatí. Kromě doručovacích služeb si musíte také připravit zásady pro vracení zboží. Až budete sestavovat přiměřené podmínky pro doručování a vracení zboží, nezapomeňte započítat své vlastní náklady. Tento kalkulátor přepravních nákladů vám pomůže zjistit, jakou částku budete muset zaplatit za doručení do různých zemí.

Rychlý tip: 37 % online nakupujících uvádí, že doručení zdarma je možným podnětem pro nákupy v zahraničí.

5. Naplánování vstupu na trh– když prodáváte zboží online, máte několik možností, jak vstoupit na zahraniční trhy. Můžete začít na existujícím online tržišti. Weby jako eBay vám často zajistí lepší dosah s nižšími náklady. Umožňují vám otestovat poptávku po vašich produktech, než investujete značnou částku a přepracujete svůj vlastní web. O něco pokročilejší možností je optimalizovat váš stávající web pro mezinárodní zákazníky. Můžete začít jednoduše tím, že viditelně upozorníte na svou schopnost přijímat objednávky z podporovaných zemí a uvedete poplatky za doručení. Nejpokročilejší možností je vybudovat web navržený tak, aby přilákal zákazníky z konkrétních cizích zemí. Produkty a strategie, které fungují v České republice, nemusejí nutně fungovat jinde. Web vytvořený přímo pro cílovou skupinu vám proto poskytne plnou flexibilitu otestovat, jak nejlépe prezentovat to, co prodáváte. Nabízí také možnost optimalizovat obsah pro nejoblíbenější vyhledávací weby v zemích, do kterých budete prodávat.

Rychlý tip: Až budete připraveni, můžete navštívit web PayPal PassPort, kde najdete nástroje, materiály a tipy, které vám pomohou začít.

Přeshraniční obchod vám může pomoci otevřít vaše podnikání trhům v nových zemích, a co je ještě důležitější, novým zákazníkům. Pokud se vydáte touto cestou, nezapomeňte prostředí svého online obchodu otestovat. Pomůže vám to ujistit se, že správně fungují prvky, jako je překlad textu, převod měn nebo výpočet poplatků za doručení. A pomůže to také vaší firmě dosáhnout skvělých výsledků.


O společnosti PayPal
Hnací silou společnosti PayPal (Nasdaq: PYPL) je hluboké přesvědčení, že dostupnost finančních služeb vytváří příležitosti. Její snahou je proto široce zpřístupnit finanční služby, které umožní lidem i firmám prosperovat v globální ekonomice. Naše otevřená digitální platební platforma PayPal dává téměř 200 milionům aktivních držitelů účtů jistotu ve spojení a provádění transakcí s využitím nových, komplexnějších možností plateb online, na mobilních zařízeních, v aplikacích i osobně. Prostřednictvím kombinace technologických inovací a strategických partnerství vytváří společnost PayPal nové způsoby lepší správy a pohybu peněz a nabízí možnosti volby a flexibilitu při placení, odesílání i přijímání plateb. Platforma PayPal, která zahrnuje také služby Braintree, Venmo a Xoom, je dostupná lidem na více než 200 trzích. Umožňuje zákazníkům i obchodníkům zasílat a přijímat platby ve více než 100 měnách, vybírat hotovost v 56 měnách a na účtech PayPal držet peníze v 25 měnách. Další informace o společnosti PayPal najdete na stránce https://www.paypal.com/about. Finanční informace o společnosti PayPal najdete na stránce https://investor.paypal-corp.com.

 

Datum vytvoření: Středa, 2. Srpen 2017

Co žene korunu vpřed?

Česká koruna se natrvalo usadila pod 26,00 EUR/CZK a zdá se, že se v nejbližších seancích bude... Více

Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance

Optimismus podnikatelům ani spotřebitelům nechybí

Zatímco německou politickou scénu čeká několikaměsíční vyjednávání o nové vládní koalici, tamní... Více

Petr Dufek
Makroekonom
ČSOB

Nový šéf přebere Komerční banku s lepšími výsledky, než čekal trh

Dnes zveřejněné výsledky KB jsou mírně nad očekáváním trhu a tak Jan Juchelka, který převezme... Více

Roman Koděra
Finanční expert
CREDITAS